Firma Katalog Kontakt
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ

Złoty wiek w Grazu

Gdy dom mieszkalny dodaje miastu splendoru

Spełnione marzenie w mieście stworzonym do snucia marzeń: od kiedy Graz, stolica kraju związkowego Styria i drugie co do wielkości miasto Austrii, został wybrany w 2003 rokuEuropejską Stolicą Kultury, niezwykłe budynki zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu: Muzeum dla Dziecina Friedrichgasse, Muzeum Sztuki, projekt budynku mieszkalno-biurowego Rondo, czy zaprojektowany przez Bena van Berkela teatr Mumuth przy Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Stosowanych. Architekt Karl Valentin Schwarzl z biura PLANAS we współpracy z firmą S. Jaritz Stahlbau & Montage GmbH i kierownikiem projektu Robertem Wurzingerem miał wyjątkowy wkład w tworzenie tego efektownego korowodu perełek architektonicznych. Jego budynek Golden Skin stanowi w trudnym położeniu urbanistycznym nie tylko niezwykle atrakcyjny pod względem estetycznym element architektury, ale także potrzebną przestrzeń mieszkaniową dla szybko rozwijającego się miasta. Do realizacji projektu wykorzystano 800 m2 stalowej siatki cięto-ciągnionej MEVACO, z której wykonano złocistą osłonę, a także 550 m2 aluminiowej siatki cięto-ciągnionej MEVACO przeznaczonej na balustrady balkonowe.

Ponadczasowa kolorystyka ponadczasowej architektury

„Buduję dla użytkowników“, podkreśla architekt Karl Valentin Schwarzl z biura PLANAS mieszczącego się w austriackiej miejscowości Gratwein. I z uśmiechem dodaje: „Nie zapominam jednak o tym, że w wyniku realizacji projektu powinien powstać ponadczasowy obiekt architektoniczny, który będzie jednocześnie odzwierciedleniem marzeń o przestrzeni mieszkalnej.“ Tylko czym jest ponadczasowa architektura? Ten temat jest przedmiotem dyskusji od niepamiętnych czasów. „Funkcjonalne wzornictwo“, zdaniem jednych, „niezaprzeczalna estetyka“, twierdzą inni. Karl Valentin Schwarzl wprowadził do tego akademickiego sporu w dzielnicy St. Peter rewolucyjny aspekt: „Tutaj kolor ma ogromny wpływ na architekturę“, twierdzi architekt. „Podczas pracy przy budynku na Brucknerstraße zastosowaliśmy najbardziej ponadczasowy kolor w dziejach ludzkości – złoto.“

Dla ludzi, którzy często nie są brani pod uwagę w projektach architektonicznych

Precyzując, chodzi o 800 m2 siatki cięto-ciągnionej MEVACO, o oczkach rombowych 100x40x10, ze stali o grubości 2 mm, malowanej proszkowo po obróbce na kolor złoty. W ten sposób powstał dom, który zdecydowanie dodaje splendoru spektakularnym budynkom stolicy Styrii. Odkąd Graz otrzymał w 2003 roku tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, do miasta zawitało wielu renomowanych architektów. W ten sposób powstały nowatorskie, współczesne obiekty architektoniczne, jak np. nowe Muzeum dla Dzieci, Muzeum Sztuki, budynek mieszkalno-biurowy Rondo czy zaprojektowany przez Bena van Berkela teatr Mumuth przy Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Stosowanych. Karl Valentin Schwarzl uśmiecha się, wyliczając: „Ja zajmuję się na ogół zupełnie innymi projektami“, mówi. „Takimi jak przedszkola, szkoły i budynki przeznaczone na mieszkania socjalne. Można powiedzieć, że firma PLANAS tworzy architekturę dla ludzi, którzy rzadko są beneficjentami projektów architektonicznych.“

Miastu potrzebne są mieszkania, a golden skin je zapewnia

Zdanie, które jest poparte niepodważalnymi faktami: Golden Skin rzeczywiście zaspokaja w trudnym położeniu urbanizacyjnym pilne potrzeby mieszkaniowe w szybko rozwijającym się mieście. „Zabudowa tej okolicy stanowiła pewien problem“, wyjaśnia architekt. „Z jednej strony znajduje się ruchliwa ulica St. Peter-Hauptstraße, z drugiej zwykłe budynki mieszkalne. Dlatego wejścia do budynku zlokalizowaliśmy od strony północnej, otwierając dom na południe. Okalająca budynek złocista osłona odgradza go optycznie od ulicy, zapewniając wewnątrz dużą swobodę twórczą w zakresie projektowania i aranżacji mieszkań. Osłona skłania poza tym do refleksji. Przechodnie są zaciekawieni i zadają sobie pytanie: co się za tym kryje?“

Projekt dopracowany w każdym szczególe

Jednak moment, w którym ktokolwiek mógł zadać to pytanie, poprzedzała praca, i to ciężka praca. Sporo czasu zajęło zarówno planowanie, jak i realizacja projektu, a za realizację Robert Wurzinger powinien zdobyć tytuł „Man of the match“. Ekspert w dziedzinie konstrukcji stalowych i prac ślusarskich został kierownikiem projektu z ramienia głównej firmy S. Jaritz Stahlbau & Montage. Robert Wurzinger wspomina: „Budowa rozpoczęła się latem 2015, rok później świętowaliśmy jej zakończenie. Musieliśmy zmieścić się w sztywnych ramach czasowych i kosztowych, mierząc się jednocześnie z wieloma wyzwaniami natury technicznej.“

Ścisła współpraca między warsztatem a działem planowania

Jednym z takich wyzwań był brak wstępnego projektu wykonawczego, uwzględniającego rozkład pomieszczeń, przekroje, rzuty poziome oraz istotne szczegóły. „Z tego powodu znaczną część wygiętej trójwymiarowo fasady zaprojektowaliśmy w programie 3D CAD“, kontynuuje Robert Wurzinger. „Patrząc na budynek, zauważa się wyraźnie wystającą przednią część. Tutaj wygięta fasada styka się z nachyloną powierzchnią o kształcie stożka. Zadaniem pracowników warsztatu firmy S. Jaritz Stahlbau & Montage był montaż tego elementu konstrukcji. Wymagało to ścisłej współpracy między pracownikami produkcji a biurem projektowym.“

Jedyną szansą była szybka dostawa siatki cięto-ciągnionej

Rozwiązaniem okazało się MEVACO. „Mieliśmy tylko rok na budowę“, kontynuuje Robert Wurzinger. „MEVACO było w stanie dostarczyć dużą ilość siatek cięto-ciągnionych znacznie szybciej niż konkurencja. Dla nas był to bardzo mocny argument.“ Oprócz 800 m2 siatki cięto-ciągnionej MEVACO na złocistą osłonę potrzebowaliśmy na balkony kolejnych 550 m2 siatki cięto-ciagnionej MEVACO, o oczkach rombowych 110x52x24, z aluminium o grubości 2 mm, malowanego proszkowo po obróbce. W międzyczasie na budowie zakończył się montaż solidnej konstrukcji nośnej dla osłony, który wykonany został w oparciu o prostokątny kształtownik z nierdzewnymi kotwami rozporowymi na betonowych wspornikach. Po zrealizowaniu dostawy siatka cięto-ciągniona została przyspawana do obramowujących, niepołączonych ze sobą i wstępnie nawierconych płaskowników oraz ocynkowana ogniowo. „Dopiero wtedy wszystkie kolorowe powierzchnie zostały pomalowane proszkowo”, wyjaśnia Robert Wurzinger „a moduły przykręcono następnie za pomocą wkrętów konstrukcyjnych do konstrukcji nośnej.”

Elastyczne właściwości siatki cięto-ciągnionej są zachowane

W celu zniwelowania skutków osiadania terenu i zmian długości konstrukcja nośna musiała być wznoszona piętrami, a kolejne kondygnacje powstawały w oparciu o sztywne poszycia. „Dzięki temu byliśmy w stanie kompensować ewentualne tolerancje produkcyjne“, mówi Robert Wurzinger. „Z tego samego powodu zabezpieczyliśmy siatkę cięto-ciągnioną ramą, która nie została zespawana na rogach. W ten sposób zachowane zostały sprężynująco-elastyczne właściwości siatki cięto-ciągnionej.“

Wyrazy uznania od architekta

Ponieważ firma S. Jaritz Stahlbau & Montage GmbH oraz Robert Wurzinger sprostali wszystkim koordynacyjnym i technicznym wyzwaniom wynikającym z narzuconych ram czasowych i kosztorysu, wykonawcy nie musieli długo czekać na słowa pochwały ze strony architekta. „Spisali się znakomicie“, potwierdza Karl Valentin Schwarzl, i dodaje: „Dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w realizację projektu Golden Skin jest dowodem na to, że nawet przy ograniczonym budżecie budownictwa mieszkaniowego jesteśmy w stanie stworzyć atrakcyjny obiekt architektoniczny.“