Firma Katalog Kontakt
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ

Blachy perforowane Mevaco są tańsze od drewna

Wejście jeszcze wyżej jest niemożliwe? Ale nie w Tofana Explorer´s Home

Urlopowicze, którzy podążają trasą z Bressanone przez dolinę Val Pusteria lub z Brunico poprzez Val Badia w kierunku San Cassiano, mają okazję podziwiać zapierającą dech w piersiach panoramę Dolomitów z imponującymi szczytami trzytysięczników. W San Cassiano czeka na nich kolejna góra, położona w samym środku miejscowości, tuż obok pasażu. Jak to możliwe? Do powstania tego arcydzieła przyczynił się właściciel hotelu Günther Frena, jak również architekci z biura projektowego noa*, Roman Castlunger z firmy Castlunger Metal oraz blachy perforowane MEVACO: Hotel Tofana Explorer´s Home w zdumiewający sposób odzwierciedla charakter i majestat góry, nie tylko z zewnątrz, ale i wewnątrz. Witamy w świecie gór, który nie mógłby zostać lepiej zainscenizowany.

Renowacja czy nowy początek?

Wszystko zaczęło się od bardzo poważnej decyzji. Hotel Tofana wybudowano w 1933 roku, minęło więc już wiele lat. „Już dziadkowie i rodzice“, mówi Günther Frena, który wspólnie z żoną Vereną prowadzi rodzinną firmę w trzecim pokoleniu, „stale coś przebudowywali i dobudowywali. Jednak w końcu zdaliśmy sobie sprawę, że bezproblemowe utrzymanie hotelu na poziomie, który odpowiadałby wymaganiom dzisiejszych gości, jest coraz trudniejsze. W 2016 roku nastąpił przełom: zdecydowaliśmy się na rozbiórkę. Jednocześnie poczuliśmy ogromną chęć na podjęcie zupełnie nowego wyzwania!“

Niecodzienny pomysł zyskuje popularność

„To prawda, podchodzimy do życia w niestandardowy sposób“, śmieje się Günther Frena podczas rozmowy. „Dlatego nie chcieliśmy, aby nowy budynek był po prostu kopią innego hotelu. Poza tym oboje mamy zacięcie sportowe. Korzystają z tego narciarze, turyści, amatorzy kolarstwa górskiego iszosowego, którzy znajdują u nas idealny punkt startowy do uprawiania wybranej aktywności. Wystarczy wspomnieć Passo di Valparola , słynną Sellaronda Tour lub doskonale przygotowane szlaki turystyczne wprost spod drzwi naszego hotelu. Krótko mówiąc: na zewnątrz kuszą uroki natury, a my chcieliśmy osiągnąć ten sam efekt również wewnątrz hotelu.“

Na zewnątrz góry. Wewnątrz kwintesencja wypoczynku.

I rzeczywiście tak się stało: Jak przystało na prawdziwą górę w sercu Dolomitów, Tofana Explorer´s Home prezentuje się zupełnie inaczej w zależności od perspektywy. Fasady przyciągają wzrok krawędziami i załamaniami, wśród których nie ma dwóch takich samych. Na tarasach rosną drzewa, na szczycie hotelu znajduje się zewnętrzne jacuzzi z zapierającą dech w piersiach panoramą skalistego amfiteatru wkomponowanego w krajobraz San Cassiano. Z kolei wnętrze tego energooszczędnego budynku zachwyca otwartymi przestrzeniami pomieszczeń oraz dużymi oknami wypełnionymi światłem. Recepcja jest stylizowana na wagonik kolejki linowej. Na terenie hotelu istnieje serwis rowerowy oraz sala fitness, których widok niejednego gościa przyprawia o zawrót głowy, powodując, że zapomina, dlaczego tutaj przyszedł. „Również praca w kuchni i restauracji przebieg teraz idealnie“, cieszy się Günther Frena.

Czasami taniej oznacza również lepiej.

Pozostaje jednak pytanie, jak doszło do tego, że do realizacji projektu zużyto aż 670 m2 blachy perforowanej firmy MEVACO. Tutaj hotelarz nie potrafi powstrzymać się od uśmiechu. „Na etapie planowania myślałem właściwie o drewnie“, wspomina. „Nie ma w tym nic dziwnego, gdy mieszka się w górach.“ Jednak przeprowadzona kalkulacja nie pozostawiała żadnych złudzeń: „Zastosowanie drewna wiąże się z dużymi kosztami. Natomiast blachy perforowane MEVACO są w porównaniu z drewnem tańsze, ale również bardzo trwałe. To zdecydowało o wyborze materiału.“ Nie bez znaczenia był fakt, że Günther Frena obiecywał sobie po blachach perforowanych pewnej lekkości. „Nie chcieliśmy uzyskać liniowych płaszczyzn, lecz efekt zmienności“, wyjaśnia swoją ostateczną decyzję o wyborze blach perforowanych MEVACO, na przykład blachy o perforacji ozdobnej z serii Creativ Line. „Zastosowaliśmy dwa różne warianty z tej serii i dodatkowo wybraliśmy kolejne dwa klasyczne wzory perforacji“, dodaje Roman Castlunger, reprezentujący firmę Castlunger Metal z St. Martin w Thurn. „Zdecydowaliśmy się na blachę o perforacji ozdobnej Arabica i plaster miodu z serii Creativ Line, jak również na klasyczne wzory perforacji Rv10-15 i Lvl 10x50-19-60. Również firma Romana Castlungera istnieje od 3 pokoleń - co zdaniem jej szefa jest prawdziwą zaletą: „Uważamy, że wiedza jest warunkiem zapewnienia najwyższej jakości. Dlatego na przestrzeni 85 lat historii naszej firmy zdobyliśmy bogate know-how.“

Plac budowy z wieloma wyzwaniami.

Z tej wiedzy skorzystał również Günther Frena. „Blachy perforowane pozwalają dostosować styl urbanistyczny do krajobrazu górskiego", wyjaśnia niezwykłą aranżację swojego hotelu. „Na naszych gościach robi to bardzo dobre wrażenie. Właściwie są po prostu zachwyceni!“ Ale zanim nadszedł czas czerpania satysfakcji z rezultatów pracy, należało tę pracę wykonać. „ Zastosowaliśmy blachy perforowane przy budowiezewnętrznych schodów i balustrad“, mówi Roman Castlunger. „To był bardzo wymagający projekt budowlany, który wiązał się z wieloma wyzwaniami natury technicznej. Zaczęło się od tego, wszystkie elementy balustrad montowaliśmy bez rusztowania, używając wyłącznie z podnośników hydraulicznych i dźwigów, ponieważ tego wymagało ukształtowanie terenu. Kolejnym utrudnieniem był fakt, że poszczególne arkusze blachy perforowanej - a było ich 500 sztuk - miały zróżnicowany format. Przed wykonaniem montażu arkusze były zaginane .“ To nie było łatwe zadanie, ale przyniosło wymierne korzyści: „Moim zdaniem blacha perforowana ma dwie bardzo istotne zalety“, dodaje wykonawca konstrukcji. „Pierwsza ma związek z wrażeniami estetycznymi: blachy perforowane są łatwe do utrzymania w czystości, eleganckie, a mimo to bardzo różnorodne. Drugą zaletą jest możliwość znaczącego ograniczenia ciężaru“

Z optymizmem w przyszłość

Co sprawiło, że inwestor budowlany mógł z zadowoleniem i satysfakcją obserwować, jak jego nowy hotel przybiera formę góry i wywiera równie silne wrażenie. „Współpracujemy z firmą MEVACO od ponad 10 lat“, kontynuuje Roman Castlunger. „Ponieważ w branży budowlanej coraz częściej wykorzystuje się produkty ze stali, a klienci wymagają coraz wyższej jakości, z pewnością zrealizujemy wspólnie jeszcze wiele wspaniałych projektów.“ Również Günther Frena patrzy optymistycznie w przyszłość. „Obecnie przychodzą do nas goście, którzy nigdy wcześniej nie trafili do San Cassiano“, opowiada. „Nasz hotel przypomina górę, podnosząc w ten sposób również atrakcyjność całej miejscowości!“

REJESTRACJA PRENUMERATY NEWSLETTERA

Będziesz regularnie otrzymywał nowe informacje o produktach i serwisie MEVACO oraz interesujących przykładach zastosowania

• Bądź na bieżąco
  • Odkryj na nowo fascynujące przykłady zastosowania
  • Dowiedz się w pierwszej kolejności o wspaniałych promocjach

Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera. Wkrótce otrzymasz wiadomość e-mail z linkiem potwierdzającym.